Kuidas töötajaid rasketel aegadel motiveerida

Arvatakse, et koroonaviiruse leviku tagajärjel tekkinud majanduskriis tõotab tulla raskem kui see, millega maailm pidi pärast teist maailmasõda silmitsi seisma.

Juhtide ja ettevõtjate ees seisab küsimus, kuidas hoida töötajaid motiveerituna, kui iga päev kuuleme uutest koondamistest ja ettevõtete sulgemisest. Kuidas tekitada töötajates keerulisel ajal turvatunnet, nii et töötulemused ei kannataks ja teadmatus ei võtaks maad.

Ära anna lubadusi, mida sa ei suuda täita

Eelkõige ole aus. Keegi meist ei oska tulevikku ennustada ega arvata, milliseid pöördeid võtab majandus või tervishoiukriis üldisemalt.

Kinnita oma töötajatele, et annad neile alati ettevõtte olukorrast ausa ülevaate, nii et nad ei peaks isekeskis midagi arutama ega arvama. Samas, kui on informatsiooni, mida sa ei saa nendega otsekohe arutada, siis nii ütlegi.

Hoia oma kabineti uks lahti

Kui sa oled juht, kes töötab eraldi kabinetis, siis hoia uks lahti ja luba kõigil sisse astuda, kes rääkida tahavad.

Võib-olla sul oli varem sisse seatud teatud kord, millal uksele koputamine oli oodatud ja millal mitte, aga praegu võiksid sellest loobuda.

Muuda töökeskkond võimalikult mõnusaks

Me ei pea silmas otseselt lamamistoolide toomist kontorisse (samas miks ka mitte!), aga alati on midagi, mida saab paremaks muuta. Töökeskkond mõjutab otseselt inimeste motivatsiooni ja töötulemusi, nii et sellesse tasub panustada.

Tunnusta oma töötajaid

Märka ja tunnusta oma töötajaid – see läheb neile rohkem korda kui kunagi varem. Saada e-kiri või tunnusta avalikult. Ükskõik, millise viisi sa valid, peaasi on näidata, et ükski pingutus ei jää tähelepanuta.

Olenevalt olukorrast võid aeg-ajalt üllatada tiimi millegi maitsvaga.

Või veel parem, tunnusta neid väärikate ettevõtte meenete või ehetega, näiteks rinnamärkide või mansetinööpidega.

Lipsunõel ja kaelaehe

Korralda ajurünnakuid

On hea, kui töökultuur võimaldab kõigil oma arvamust avaldada ja ettepanekuid teha, et tööd efektiivsemaks muuta, töötingimusi parandada vms.

Korralda ajurünnakuid, kus püüate koos välja mõelda, kuidas kriis edukalt üle elada. Veelgi parem on arutleda selle üle, milliseid uusi ärivõimalusi võiks praeguses olukorras ära kasutada.

Ka kõige madalamal positsioonil olev töötaja võib tulla väga heale ideele, millest võidavad kõik. Võib-olla oled kuulnud lugu hotelli koristajast, kes tuli esimesena mõttele ehitada lift maja välisseinale, mitte siseruumidesse.

See juhtus Sao Paolo hotellis El Cortez, kus hotelli omanikud ja arhitektid püüdsid lahendada olukorda, kus hotellil oli vaja teist lifti, kuid keegi ei tahtnud tervet maja ehitustööde ajaks kinni panna. Koristaja, kes juhtus seda arutelu pealt kuulma, küsis, miks ei võiks lifti paigutada väljapoole hotelli seina peale. Ja arhitektuuriajalugu oligi sündinud.

Lase töötajatel ettevõtte arengus kaasa lüüa.

Anna võimalus vastutada

Kui keegi soovib raskel ajal rohkem ära teha, siis pakugi talle suuremat vastutust, et ta saaks näidata, milleks ta võimeline on.

Või kui mõni inimene on unistanud hoopis teisest ametipostist ettevõtte sees, siis lase tal seda võimalusel proovida.

Märka läbipõlemisohus töötajaid

Suurema vastutuse ja töökoormaga on oht läbi põleda, eriti kui ettevõttes on olnud koondamisi ja teised töötajad on saanud seetõttu ülesandeid juurde. Püüa näha neid märke nii oma töötajate kui ka iseenda puhul. Viimane on iseäranis tähtis.

Arutlege koos töötajatega kokkuhoiuvõimaluste üle

Kui töötajad on sellistesse aruteludesse kaasatud, motiveerib see neid ennastki kokkuhoidlikumalt käituma. Nii tunnevad nad, et on saanud midagi ettevõtte ellujäämiseks ära teha.

Kui tegemist on ettepanekuga, mis hoiab ettevõttele terve hunniku raha kokku, premeeri idee autorit vääriliselt.

Tegele rahulolematutega

Kui mõni töötaja on väga rahulolematu ning külvab pessimismi kogu kollektiivis, siis pea temaga maha tõsine vestlus. Võib-olla ta tunneb, et on jäetud tähelepanuta ja omapead. Kinnita talle, et ta on tiimiliige ja et te olete kõik koos selles olukorras.

Kui sul töötaja meelsust muuta ei õnnestu, siis küsi, mida ta tegelikult teha tahaks. Võib-olla ei meeldi talle teie ettevõttes juba ammu ja ta peaks töökohta vahetama.

Isegi kui sellise töötaja tulemused on head, ei kaalu need tavaliselt üles mürgitatud õhkkonda ning seavad ohtu kogu kollektiivi moraali ja positiivse meele.

Reageeri kuulujuttudele

Kuulujutud võivad teatavasti palju kurja teha ja tihtipeale saab kontori ühes otsas pinisenud sääsest teise otsa jõudes suur mürakas elevant.

Võta meeskond kiirele koosolekule kokku ja ütle, kuidas asjad tegelikult on. Kinnita, et sinu uks on lahti ja sinu juurde võib alati tulla asju üle küsima.

Hoia üleval head töötuju

Võib-olla oled ise samuti ettevõtte käekäigu ja töökohtade säilimise pärast mures, aga ära näita seda välja. See külvab ainult hirmu ja teadmatust ning ei aita töötajate motiveerimisele kuidagi kaasa.

Roman Tavast